Tartalomjegyzék:
A kerékpárváz anyagának kiválasztása az egyik legfontosabb szempont egykerekű vásárlásakor. Az egykor uralkodó acél átadta helyét a szénszálas és az alumíniumnak. Mindegyik anyagnak megvannak az előnyei és hátrányai, és a végső választás a kerékpáros prioritásaitól függ, vagyis attól, hogy mit vár el a vázától a súly, a tartósság, a teljesítményjellemzők vagy végül a rendelkezésre álló költségvetés szempontjából. Karbon vagy alumínium kerékpár? Megpróbálunk segíteni a helyes döntés meghozatalában.
Az egyik olyan esemény, amely népszerűsítette a szénszálak használatát a kerékpáros világban, Lance Armstrong 1999-es Tour de France győzelme volt, amelyet egy Trek 5500 OCLV karbonkerékpárral aratott. Akkoriban ennek az egykerekűnek a váza volt a világ legkönnyebb sorozatgyártású modellje – mindössze 912 grammot nyomott.
A karbon elsődleges előnye, hogy az egyéni igényeknek megfelelően alakítható és finomhangolható, miközben megfelelő merevség, kényelem és aerodinamikai hatékonyság mellett a felszerelés súlya alacsony marad. Elsősorban MTB és országúti kerékpárokban használják. A szénszálnak azonban hátrányai is vannak: magas ára és más anyagokhoz képest nagyobb baleseti sérülékenység.
A szénszálas kerékpárváz szénszálas rétegekből épül fel (ezek fonott lemezekre hasonlítanak), amelyeket epoxigyanta vesz körül. Miután a váz egyes rétegeit kézzel összerakták, fémformába helyezik, és nyomás alatt melegítik, amíg a rétegek össze nem olvadnak. Ezután az egészet csiszolásnak vetik alá. A rétegek választott szögben történő egymásra helyezésével a keret különböző tulajdonságokkal rendelkezik. Ráadásul a szerkezet miatt a szénszálaknál a terhelés az egyik oldalra kerül át, nem pedig minden irányba, mint a fémeknél, így csak egy bizonyos szögben kell beállítani ahhoz, hogy az egyik helyen merevséget, a másik helyen pedig rugalmasságot érjen el. A vázakon kívül a szénszálakat más kerékpáralkatrészek, például nyeregcsövek, hidak, kormányok, felnik, kerekek stb. készítéséhez is használják.
A szénszálas vázak legnagyobb előnye, hogy könnyűek, ugyanakkor erősek és rugalmasak, valamint jól csillapítják az ütéseket. Ragyogóan adja le az energiát, amikor tekerünk, így gyorsabban pöröghetünk a kényelem feláldozása nélkül, amit értékelni fogunk, ha igényes hegyi útvonalakon vágunk neki. Egy karbon kerékpár az ösvények, hegyi ösvények és más durva felületek rezgéseinek nagy részét is elnyeli. Pozitívum, hogy a karbonvázak szabadon alakíthatók (akár nagyon összetett aerodinamikai formákká is), ami lehetővé teszi, hogy a kerékpár és a kerékpározási stílus sajátos követelményeinek megfelelően alakítsák ki őket, miközben a súly, a merevség, a menetkomfort és az aerodinamikai hatékonyság megfelelő arányát tartják fenn. Érdemes megemlíteni, hogy a karbonvázak meglehetősen merev szerkezetűek, ami megkönnyíti a kerékpár irányítását. Ezenkívül egy karbonvázas kerékpárral sok órán keresztül vagy nehéz terepen is lehet tekerni, miközben a nagy teljesítmény fenntartása mellett több erőfeszítést kell fordítani a pedálozásra, anélkül, hogy túlzottan éreznénk a kerékpár súlyát. A karbonkerékpárok előnyeit tetézi a korrózióval szembeni ellenállás, amit akkor fog értékelni, ha gyakran teker gyakran zord időjárási körülmények között.
A szénszálas kerékpárváz egyik fő hátránya, hogy nem olcsó megoldás, különösen akkor, ha profi kerékpáros vagy versenyeken indulsz, és egy csúcsminőségű karbonvázra van szükséged. Ekkor a szénszálas kerékpárra fordított összeg akár öt számjegyű is lehet.
A karbonváz egyik legnagyobb hátránya, hogy hajlamos a kopásra és a baleset vagy pontszerű ütközés okozta sérülésekre. Viszonylag könnyű összetörni vagy megsérülni, például a gyorskioldó területén. Gyakran előfordul, hogy a sérülés kockázatának csökkentése érdekében fémvédőket használnak például a kerékpár legérzékenyebb részein. Az ütközések a vázcsövek belsejében mikrokárosodást is okozhatnak, ami szabad szemmel nem látható, de például a váz törését okozhatja. Ezért minden egyes baleset vagy pl. úttesten vagy kemény felületen történő ütközés után vigye vissza a kerékpárt egy szervizközpontba, ahol a szakemberek erre a célra kialakított berendezések segítségével fel tudják mérni a belső sérüléseket. Ráadásul egy sérült karbonváz nehezen javítható, például az alkatrészek és tartozékok viszonylag alacsony elérhetősége miatt, így előfordulhat, hogy a teljes vázat ki kell cserélni.
A kerékpárváz vagy más karbon alkatrészek hátrányai oldalán meg kell említeni azt is, hogy az alkatrészek becsavarásához nem lehet feltúrni vagy menetet készíteni (pl. ehhez csapágyakkal kell kiegészíteni a vázat, vagy fémbetétet kell használni, ami növeli a kerékpár súlyát).
Érdemes hozzátenni, hogy a rost nem egyenlő a rosttal, és míg egy csúcsmárka csúcskategóriás versenymodelljének kerékpárváza magas színvonalon készül, és a súlyhoz képest kiváló teljesítményt nyújt, ugyanez nem mondható el egy olcsó szénszálas típusból készült, alacsony árfekvésű karbonkerékpárról. Még a hasonló gyártási technikák alkalmazása sem fogja elérni, hogy egy ilyen kerékpár megfelelő teljesítményjellemzőkkel rendelkezzen. A világ legjobb karbon kerékpárjai azért nyújtanak kiváló teljesítményt, mert a mérnökök több ezer órát töltöttek azzal, hogy optimalizálják az ilyen típusú nyersanyag felhasználását.
Az alumíniumvázak jó arányt kínálnak az alacsony súly és a nagy merevség között, és megfizethetőek, de érdemes szem előtt tartani, hogy a pontos jellemzők a kerékpár típusától és a felhasznált fémötvözettől függően változnak. Az egykerekűek gyártásához főként 6061 és 7005 alumíniumötvözeteket használnak. Az alumíniumvázak leginkább az alacsonyabb és közepes árfekvésű kerékpárokban fordulnak elő, de ugyanilyen népszerűek a drágább országúti vagy MTB-vázakban is, amikor a lehető legjobb teljesítmény a fontos.
Az alumínium egyik előnye, hogy lehetővé teszi a csövek alakjának viszonylag egyszerű manipulálását, hogy különböző tulajdonságokkal ruházzák fel őket. Az alumíniumcsöveket leggyakrabban összeillesztik, hogy merevséget és szilárdságot biztosítsanak a kiválasztott területeken, és hogy súlyt takarítsanak meg ott, ahol ezekre a tulajdonságokra nincs szükség. Másképp fogalmazva, a ragasztás a csöveket a végeken vastagabbá teszi, mivel ott nagyobb a terhelés és a más csövekhez (pl. fenéktartó) való kapcsolódás, míg a súlycsökkentés érdekében középen vékonyabbak. Az is nagy különbséget jelent, hogy hányszor hajlítják meg a csövet. Az alumíniumvázak tömörebbek, nagy a sűrűségük és nagyobb a súlyuk, mint a karbonvázaknak, ezért stabilabb vezethetőséget biztosítanak.
Az alumínium vázak általában kevésbé hajlamosak a balesetekre vagy véletlen sérülésekre, mint a karbon vázak, ezért főleg hegyikerékpárokon és olyan kerékpárosok országúti kerékpárjain is megtalálhatók, akik jó teljesítményre vágynak, de korlátozott költségvetéssel rendelkeznek. Az alumínium nem olyan törékeny, mint a karbon, és ha megsérül, általában először elhajlik vagy eltörik, így a sérült részt könnyedén kicserélheted az egész váz helyett.
Az alumíniumvázakat korábban kényelmetleneknek tartották, mivel nagyon merevek voltak, és nem nyelték el a rázkódásokat, de a vázgyártás modern fejlesztései révén ma már garantáltan jó minőségű kerékpározást biztosítanak. A fejlett hidroformázási és hegesztési technikák olyan összetett formákat eredményeznek, amelyek segítenek a váz adott részének megfelelő karaktert adni, beleértve az alacsony súlyt, a nagy szilárdságot és a menetkomfortot. A legújabb alumíniumkeretek közül sok aerodinamikai tulajdonságokkal is rendelkezik.
Egy alumínium vázzal ellátott kerékpár üzemeltetése meglehetősen nehézkes lehet, különösen, ha hosszú ideig vagy durva terepen tekerünk. A váz súlya megnöveli a kezelhetőséggel járó munkát. További hátrány, hogy az alumíniumvázas kerékpárok nem nyújtanak olyan jó lengéscsillapítást, mint egy karbon modell, így durva terepen erősebben fogod érezni az utazást. Az alumíniumkeretes kerékpárok másik problémája az elemekkel szembeni sérülékenységük. Az alumínium előállításához használt anyagok összetétele főként fémek, és ezeknek megvan az a tulajdonságuk, hogy vízzel reakcióba lépve rozsdát képeznek.
A 2000-es év és a karbonvázak elterjedése előtt a kerékpárvázak hagyományos anyaga az acél volt. Manapság ezt az anyagot elsősorban olyan kerékpárok készítéséhez használják, ahol a súly kevésbé fontos a tartóssághoz képest (pl. túra-, túraútvonal- vagy hegyi kerékpárok), vagy szokatlan méretű kerékpárosok számára. Az acélvázak csövei általában tompa kötésűek, hogy a súlyt a lehető legnagyobb mértékben csökkentsék. Az acélból készült modern kerékpárvázak a csőformák széles választékát kínálják, de ezek nem olyan fejlettek, mint a karbonból vagy alumíniumból készültek.
Az acél kerékpárvázak előnyei az alábbiak:
Az acélváz hátrányai?
A kerékpárváz anyagának kiválasztásával kapcsolatos kérdés végső megoldása elsősorban a kerékpározási stílustól és intenzitástól, a tapasztalattól vagy a költségvetéstől függ. Ha olyan kerékpárt szeretne, amely könnyű, rendkívül jól manőverezhető, gyorsan halad, plusz súly nélkül és kevesebb erőfeszítéssel mozog, akkor egy karbonvázas kerékpár lesz az optimális választás az Ön számára. Akkor is, ha profi országúti kerékpározásban vagy MTB-ben gondolkodik, akkor a karbon változatot válassza. Ha szabadidős kerékpározáshoz, napi munkába/iskolába járáshoz vagy stabil kerékpárra van szüksége, hogy nehezebb tárgyakat (pl. gyermekülés, bevásárlás, munkaeszközök stb.) szállítson – egy alumínium vázzal és jobb kiegészítőkkel rendelkező kerékpár a legjobb választás.
Ha a világ legjobb gyártóitól származó, minőségi anyagokból készült, bevált országúti, MTB, gravel, cross, városi vagy trekking
kerékpárokat keres: Cipollini, EcoBike, HIMO, Hudora, Kellys, Kettler, Orbea, Pinarello, PUKY, Ridley, Romet, Tern vagy Woom, nézzen szét a Sportano.hu oldalon. A karbon- és alumíniumvázas női, férfi és gyermekkerékpárok széles választéka lehetővé teszi, hogy az Ön egyéni igényeinek és tudásszintjének megfelelő modellt találjon.