Tartalomjegyzék:
A Spur egy olyan kerékpártípus, amelyet egyszerű kialakítása és megjelenése jellemez, ami nem csak városi használatra teszi alkalmassá. Jellemzője a sebességváltó hiánya, és dombos terepen nagy kihívást jelenthet. Tudja meg, hogyan alakíthatja át kerékpárját lapátkerékre, és milyen motorozásra alkalmas.
Első pillantásra az éles kerék típusú kerékpár egy egysebességes, azaz egyfokozatú modellre hasonlít, amely egy fogaskerékkel rendelkezik (nincsenek váltókerekek, kerékagyak vagy más áttételezési módok). A pöttyös kerékpárnak csak egy áttétele van (egy lánckerék a hajtókaron és egy lánckerék a hátsó kerékagyon), és a kerékpározás folyamatos pedálozást igényel, még lefelé haladva is. Mindez a forgattyút és a hátsó kerékagyat összekötő láncnak köszönhető, amely a hátsó kerék és a pedálok mozgását ellentmondásossá teszi. A Sharp Wheel nem rendelkezik a klasszikus modelleken található alkatrészekkel, amelyek a hatékony és zökkenőmentes váltásért felelősek, mint például kazetták, váltókarok vagy váltókerekek.
Az ilyen kerékpárral való vezetés megtanulása, különösen az elején, nehéz lehet az állandó pedálozás miatt, ami lehetetlenné teszi a biztonságos közlekedést a különböző körülmények között. A fékezés is nehézkes a fék hiánya miatt. A sebesség csökkentéséhez lassabban kell pedálozni, így a hátsó kerék fordulatszáma csökken. A kezdőknek biztonsági okokból ajánlott legalább egy féket használniuk. Ez lehetővé teszi, hogy megtanulja a helyes vezetési technikát egy ilyen kerékpáron, de legyen óvatos – a fék túl gyakori használata balesetet okozhat. Ne feledje, hogy Lengyelországban kötelező legalább egy fékkel a kerékpáron közlekedni.
Ezenkívül a lovas testtartása és a hatékony be- és kiszállás is problémákat okozhat. Ennek oka az orral ellátott pedálok vagy speciális reteszek (SPD rögzítők vagy hasonlók) használata a kerékpáron.
Az éles kerekű kerékpárok egyenes vázvonaluk miatt az olyan országúti kerékpárokra emlékeztetnek, mint az Orbea vagy a Ridley márkák, amelyeket a Sportano üzletben találhatsz. Ami azonban leginkább különbözik ettől a kerékpártípustól, az a sebességváltó és a vezetési mód.
Nem mindenkinek fog tetszeni ez a vezetési mód vagy a kerékpár működése. A megfelelő technika és képzés elengedhetetlen, mivel az éles kerékkel való lovaglásnak számos olyan területe van, amely trükkös lehet, különösen a kezdők számára. A következőkben a sarkantyúkerék főbb előnyei és hátrányai következnek.
Az éles kerék előnyei
Alacsony súly – a kerékpár jelentősen könnyebbé válik bizonyos alkatrészek (váltók, nagyszámú lánckerék, kormány vagy tartozékok) hiánya miatt. Érdemes azonban figyelembe venni, hogy manapság olyan kerékpárokat terveznek, amelyek a nagyszámú alkatrész ellenére könnyebbek maradnak, mint egy éles kerék. Minden az adott egykerekű típusától és modelljétől függ.
Robusztus és hatékonyabb működés – a kevesebb alkatrész nagyobb hatékonyságot eredményez, mivel a kerékpár nem megy tönkre gyakran. Ezenkívül a pedálról a hátsó kerékre történő erőátvitel hatékonyabb vezetést tesz lehetővé, mivel a lánc merev marad, és nem halad át a hátsó váltómechanizmusokon.
Pedálozási szokás – a látszat ellenére ez a szokás javítja az erőt és a fittséget, mivel keményen kell pedáloznod ahhoz, hogy a kerékpár mozgásba lendüljön.
Sík terepre tervezték – a városi sík kerékpározás szerelmeseinek egy éles kerék lesz megfelelő.
Az éles kerék hátrányai
Szükséges technika és készségek – az első motorozást a sarkantyúval mindenképpen nagyon óvatosan kell kezelni, és sok gyakorlásra van szükség ahhoz, hogy megszokja a kerékpárral való mozgást.
Korlátozott sebesség és fékezés – a sebesség valóban a kerékpáros pedálozási erejétől függ, és a lassú fékezés nem mindig működik. A vészfékezés nemcsak veszélyes, hanem nehéz is.
Hegyes emelkedők és rossz időjárás – egy éles kerék sokkal jobban teljesít sík terepen, az esős napok pedig instabillá tehetik a kerékpárt, és akár csúszást is okozhatnak menet közben.
A pedálok típusa – az orrpárnák vagy az SPD-k használata eleinte kényelmetlen lehet, és bizonytalanná teheti a lábadat.
A lapátkeréken való lovaglás sok gyakorlást és megfelelő technikát igényel, ami befolyásolja a biztonságot és a kényelmet. Érdemes azonban kipróbálni, mivel ez a kerékpártípus kiváló sebességet és teljesítményt biztosít, valamint javítja a kondíciót és erősíti az izmokat.
Mint már említettük, a sarkantyúkerékkel való közlekedés problémás lehet a fékek hiánya miatt, és az, hogy csak a pedálok mozgatásával lehet megállni, és megpróbáljuk kissé hátrafelé pedálozni. A sarkantyús kerékpár a sík, jó állapotú járdákon találja meg a helyét. A hegyvidéki vagy városi pályák sok emelkedővel kihívást jelenthetnek. Ezeken a részeken sokkal gyorsabban és nagyobb erővel kell pedáloznia, és a legjobb, ha a lejtőkön leveszi a lábát a pedálról. Használja a lábát és a testét lovaglás közben, kiegyensúlyozva a kerékpáron elfoglalt helyzetét, hogy extra ellenállást hozzon létre, és növelje vagy csökkentse a sebességet.
Az időjárás nagy hatással van a motorozásra, mivel esőben vagy nedves aszfalton a kanyarodás vagy a fékezés nehézkes lehet. Esős napokon a kerékpár instabil, ezért a legjobb, ha megfelelő időjárási körülmények között használja.
Az éles kerékkel való tekeréshez megfelelő felszerelésre és kiegészítőkre, például kerékpáros sisakra vagy cipőre van szükség. A Sportano.hu a DMT, a Shimano, a Giro és a POC professzionális kerékpáros cipőit találja. A sisak viszont biztosítja a biztonságot, és védelmet nyújt az esés során esetlegesen bekövetkező fejsérülések ellen. A megfelelő modell keresésekor érdemes figyelmet fordítani az olyan márkákra, mint az UVEX, CASCO, Lazer, Roces, Oakley, POC vagy Alpinestars, amelyek garantálják a kényelmes viseletet, a kis súlyt, a megfelelő légáramlást és a méretbeállító rendszert.
Egy éles kerekű kerékpár építése nem bonyolult, és a legtöbb alkatrész könnyen beszerezhető a kerékpárboltokban. Van néhány dolog, amit figyelembe kell venni egy egykerekű átalakításakor.
Érdemes hosszú, vízszintes horgokat és csöveket választani, amelyek lehetővé teszik a kerék eltolását és a lánc feszítését. Az egyenes és formás csövek, amelyek a csatlakozó rúdtól a hátsó horgokig futnak, jobban néznek ki. Másrészt az acél a leggyakoribb építőanyag, és az alkatrészeket általában csatlakozóelemmel (széles henger vagy gyűrű az alkatrészek összekapcsolására) vagy hagyományos hegesztéssel kötik össze.
Az ilyen típusú kerékpárok kerekei egy lánctalpra vannak szerelve, ahol a tengelyek anyákkal vannak menetesítve. A jobb oldalon azonban egyetlen lánckerék van elhelyezve.
Az éles kerékhez egy flip flop kerékagy is megfelel, amelynek mindkét oldalán vannak lánckerekek – az egyik oldalon egy szabad kerék, a másikon pedig egy éles kerék.
Jó ötlet, ha a kerékpár gumiabroncsait a váz és a villa alapján választja ki. Szokás sokkal szélesebb gumiabroncsokat választani. Minden a kerékpár modelljétől függ, különösen, ha úgy dönt, hogy a semmiből építi meg a kerékpárját. A 25 mm-es gumiabroncsok megfelelőek lennének, ez a szabványos méret. Természetesen figyeljen a termék tartósságára és a lyukasztással szembeni ellenállóképességre. A gumiabroncsok futófelületének is simának vagy nyomosnak kell lennie.
Sportano.hu sportboltunkban kerékpáros termékek széles választékát kínáljuk – a speciális modellektől kezdve a sisakokon át a kiegészítőkig, amelyek biztosítják a biztonságot és a kényelmet az úton. Az ügyfélszolgálat segít kiválasztani a megfelelő felszerelést és a hozzá illő kiegészítőket, hogy minden utazás ne csak élvezetes, hanem teljesen biztonságos is legyen.