Squash: játékszabályok és technika. Hogyan kell fallabdázni. Szerviz, pontozás, vonalak és tippek a játékosoknak

Sylwia Stwora-Petela 05.09.2022

Két játékos egy ütővel a kezében dinamikusan mozog egy zárt pályán, és megpróbálja a labdát az elülső falnak ütni úgy, hogy az ellenfél ne tudjon ellentámadni – így lehet a legegyszerűbben leírni a squash-t. Ismerje meg a játékszabályokat, a labdapattogtatási technikákat és tippeket, amelyek hasznosak lesznek a squash-kaland kezdetén.

A squash az egyik olyan ütősport, amelynek története a 19. század első felében kezdődött az Egyesült Királyságban, és az angliai Harrow Schoolhoz kötődik. Circa. 1830-ban a tanítványai felfedezték, hogy az ütővel való ütés után a lyukas gumilabda a fallal való érintkezéskor különböző szögben pattog, így a játék több erőfeszítést igényel és változatosabb, mint a tenisz vagy a „Racquet” (a londoni „Fleet Prison” rabjai által kezdeményezett szórakozási forma, amelyet a Squash Világszövetség a squash alapjaként jelöl meg). Maga a squash elnevezés onnan ered, ahogyan a lyukas labda a falnak ütközés után viselkedik – „összenyomódott”. A squash kezdetei Lengyelországban az 1990-es évek második felére nyúlnak vissza.

A legegyszerűbben fogalmazva, a squash egy zárt pályán való játékot jelent, ahol egy ovális alakú ütővel úgy pattogtatjuk a falakról az erre a célra szolgáló labdát, hogy az ellenfél ne tudjon ellentámadást indítani. A 975 cm hosszú, 640 cm széles és 564 cm magas squashpályát négy fal veszi körül – egy elülső fal, két oldalfal és egy hátsó fal (általában üveg, ez tartalmazza a bejárati ajtót), amelyek részt vesznek a játékban. A játékteret speciális vonalak határolják, amelyek a pályát több zónára osztják (a vonalakról bővebben lásd a cikk későbbi részében).

A fallabdát egy 24 gramm súlyú, körülbelül 4 cm átmérőjű kis gumilabdával játsszák, amely egy vagy két pont formájában sárga, kék vagy piros színű jelölésekkel van ellátva. A színes pontok a labda sebességét és a pattanás magasságát jelzik:

  • A két sárga pont a labdán azt jelzi, hogy a labda lassan és alacsonyan pattan, ami csökkenti a reakcióidőt. A profi és haladó játékosok számára készült.

  • Egy sárga pont megkülönbözteti a lassú labdákat is, amelyek valamivel magasabbra pattannak, mint a korábbi modellnél. Alkalmas középhaladó és haladó játékosok számára.

  • Egy piros pont a labdán közepes teljesítményt jelez a sebesség és a pattogási magasság tekintetében. Jól működik a szabadidős felhasználók és az edzések során.

  • Egy kék pont azt jelzi, hogy a labda gyors és magasra pattan. Érdemes már a squash-kaland kezdetén érte nyúlni.

A megfelelő technika és squash stílus kialakítása a rendszeresség kérdése.

A fallabdában kétféle ütéstechnikát alkalmaznak:

  • Visszafogás – a test a pálya bal oldali falával szemben helyezkedik el, a jobb láb elöl van;

  • előkéz – a teste a pálya jobb oldali falával szemben helyezkedik el, a bal lába pedig elöl van.

Milyen típusú ütéseket lehet használni a squashban?

  • line/drive – egy hosszú labdát egyenes vonalban pattintasz (az oldalfal párhuzamosan repül);

  • röplabda – a labda kipattintása a levegőből, mielőtt az első lendülettel a padlóhoz érne;

  • A drop shot – más néven short cut – egy olyan játék, amelyben a labda az oldalfal felé tart, miután alacsonyan pattant a TIN fölé;

  • dicsekvés – a labda az oldalfalba csapódik;

  • cross/cross court drive – a labda hosszú pattintása a pálya másik felére.

A squash-ütő optimális pozíciója az, amikor a nyél oldalsó széle a hüvelyk- és mutatóujj közé kerül. Tartsa meg a derékszöget (90 fok) az ütő és az alkar között.

Ahhoz, hogy teljes mértékben ki tudjuk használni a squash előnyeit (többek között a jobb kondíció, a jobb mozgékonyság és koordináció, a magas kalóriaégetés – akár 100 kcal óránként egy játék során, a stressz csökkentésének képessége), fontos, hogy megtanuljuk a játék legfontosabb szabályait. Ez teszi a játékot hatékonnyá, élvezetessé és biztonságossá az Ön és az ellenfele számára. A játék során két szabály érvényes:

  • LET – az ellenfeled megállíthatja a játékot, ha megnehezíted számára a labda elérését. A játékot ezután pontveszteség nélkül újrakezdik;

  • STROKE – amikor úgy helyezkedsz el a pályán, hogy megakadályozod az ellenfeledet abban, hogy visszapattanó labdát szerezzen, amikor már felkészült az ütésre, és megtehette volna. Ebben a helyzetben a játék megszakad, és Ön elveszít egy pontot.

Bemelegítés

Ez egy alapvető elem, amelynek meg kell előznie a pályára lépést és az edzés vagy squashmérkőzés megkezdését. Azzal, hogy a testet megfelelően felkészítjük az erőfeszítésre, többek között a következőkkel: a testhőmérséklet emelése, az oxigénfelvétel növelése, valamint az izmok, ízületek és szalagok mozgástartományának növelése, csökkentjük a sérülés/sérülés kockázatát, és növeljük az erőfeszítés hatékonyságát. A bemelegítés időtartama egyéni kérdés, de érdemes legalább 10 percet szánni rá. Kezdetben növelje a pulzusszámát olyan kardiógyakorlatokkal, mint a trappolás vagy futás (helyben, különböző összeállításokban vagy futópadon), ugrálás, csavarás, ugrás stb. A squash bemelegítés következő szakaszának a játékban leginkább érintett testrészek előkészítését kell tartalmaznia. Végezzen váll-, kar- és csuklókörzéseket, kar- és láblendítéseket, fekvőtámaszokat, hajlításokat, ugróköteleket, guggolásokat, bokakörzéseket stb. Ezután gondoskodj arról, hogy a pulzusszámod a lehető legnagyobb mértékben emelkedjen sprintek, ugrálókötelek stb. révén. E 3 rész után menj ki a pályára, fogd az ütődet, és kezdj bemelegíteni a játék játékainak utánzásával – egyedül vagy egy partnerrel. A labda bemelegítése itt is fontos – a labda gyorsabban és magasabbra pattan.

Szolgáltatás

Az edzés/spárbaj/meccs kezdetén az adogatást egy sorsolással határozzák meg, amelynek során az ütőt megpörgetik, és a játékosok jelzik, hogy az ütő merre fog landolni a pályán (felfelé vagy lefelé). A győztes jelzi, hogy melyik oldalon kezdi a szervát. A squashpályán a szervizpálya a keresztvonal és az oldalfal közelében van. Helyezkedjen el úgy, hogy legalább az egyik lábának egy része a szervizdoboz felületén legyen. Ne érintsen meg egyetlen vonalat sem a lábával. Dobd fel a labdát, és üsd meg az ütőddel úgy, hogy a labda a fejfalon találja el, az adogatóvonal fölött, de a kinti vonal alatt pattanjon, és az ellenfél oldalára essen.

Miután jól adogatsz, addig váltogatod a pálya oldalát, amíg el nem veszíted a cserét. Ha megnyered a szettet, a következő játékban te adogatsz először.

Vonalak

A pálya felületét az elülső és a hátsó részre az elülső vonal, valamint három mezőre osztja: az elülső fél, a hátsó jobb oldali kvadráns és a hátsó bal oldali kvadráns, amelyeket a félpálya vonala határoz meg. A két hátsó doboz továbbra is kisebb szolgálati négyzetekből áll.

Ezen kívül a squashpályán is van:

  • autóvonalak – a felső piros vonalak az elülső falon és az oldalfalakon. A hátsó fal esetében az autók az üveg szélét jelölik;

  • szervizvonal – középvonal az elülső falon;

  • keresztirányú vonal – ez a padlón van, és az oldalfalak között fut;

  • kilépővonal – ez az elülső fal tetején fut végig, majd az oldalfalak mellett lejjebb halad, és a hátsó falnál végződik;

  • az úgynevezett TIN, amely egy tábla az elülső falon, amely az alsó autómezőt jelzi.

A vonalak nem tartoznak a játéktérbe, így a vonal eltalálása outnak számít, ami pontvesztéssel egyenértékű.

Pontok

A játék során a labda tetszőleges számú falról és tetszőleges elrendezésben pattanhat le, de végül mindig az elülső falba kell csapódnia, mielőtt a padlóra esik. Egy szett megnyeréséhez 11 pontot kell szerezni. 10:10-es döntetlen esetén a játék addig folytatódik, amíg az egyik játékos 2 pontos előnyre nem tesz szert (pl. 12:10, 13:11, 14:12 stb.). A mérkőzés addig folytatódik, amíg az egyik játékos 3 szettet (profi versenyek) vagy 2 szettet (sparring, bajnoki mérkőzések) nem nyer.

Számos olyan helyzet van, amelyben pontokat veszíthetsz squashjáték közben. Ezek olyan helyzetek, amikor a labda:

  • Kétszer is lepattan a pályáról, mielőtt felvennéd;

  • nem érinti az elülső falat, amikor zúzódások keletkeznek;

  • a fémlemezre vagy alulra ütközik;

  • a rácsot vagy a mennyezetet fogja érinteni;

  • a kocsi felső vonalát érinti, vagy fölötte van;

  • szaltót vet a táncparketten, mielőtt a falnak pattanna;

  • Az elülső falról való lepattanás után eltalál, és te voltál az, aki a találatot végrehajtotta;

  • repül le a pályáról, amelyen éppen játszol.

A squashjáték során pontokat veszíthetsz a hibás szerva (pl. ha a lábaddal megérinted az adogatóvonalat), az úgynevezett ütés, és ha egy játék során kétszer pattintod meg a labdát.

Ajánlott termékek