Tartalomjegyzék:
Két játékos egy ütővel a kezében dinamikusan mozog egy zárt pályán, és megpróbálja a labdát az elülső falnak ütni úgy, hogy az ellenfél ne tudjon ellentámadni – így lehet a legegyszerűbben leírni a squash-t. Ismerje meg a játékszabályokat, a labdapattogtatási technikákat és tippeket, amelyek hasznosak lesznek a squash-kaland kezdetén.
A squash az egyik olyan ütősport, amelynek története a 19. század első felében kezdődött az Egyesült Királyságban, és az angliai Harrow Schoolhoz kötődik. Circa. 1830-ban a tanítványai felfedezték, hogy az ütővel való ütés után a lyukas gumilabda a fallal való érintkezéskor különböző szögben pattog, így a játék több erőfeszítést igényel és változatosabb, mint a tenisz vagy a „Racquet” (a londoni „Fleet Prison” rabjai által kezdeményezett szórakozási forma, amelyet a Squash Világszövetség a squash alapjaként jelöl meg). Maga a squash elnevezés onnan ered, ahogyan a lyukas labda a falnak ütközés után viselkedik – „összenyomódott”. A squash kezdetei Lengyelországban az 1990-es évek második felére nyúlnak vissza.
A legegyszerűbben fogalmazva, a squash egy zárt pályán való játékot jelent, ahol egy ovális alakú ütővel úgy pattogtatjuk a falakról az erre a célra szolgáló labdát, hogy az ellenfél ne tudjon ellentámadást indítani. A 975 cm hosszú, 640 cm széles és 564 cm magas squashpályát négy fal veszi körül – egy elülső fal, két oldalfal és egy hátsó fal (általában üveg, ez tartalmazza a bejárati ajtót), amelyek részt vesznek a játékban. A játékteret speciális vonalak határolják, amelyek a pályát több zónára osztják (a vonalakról bővebben lásd a cikk későbbi részében).
A fallabdát egy 24 gramm súlyú, körülbelül 4 cm átmérőjű kis gumilabdával játsszák, amely egy vagy két pont formájában sárga, kék vagy piros színű jelölésekkel van ellátva. A színes pontok a labda sebességét és a pattanás magasságát jelzik:
A két sárga pont a labdán azt jelzi, hogy a labda lassan és alacsonyan pattan, ami csökkenti a reakcióidőt. A profi és haladó játékosok számára készült.
Egy sárga pont megkülönbözteti a lassú labdákat is, amelyek valamivel magasabbra pattannak, mint a korábbi modellnél. Alkalmas középhaladó és haladó játékosok számára.
Egy piros pont a labdán közepes teljesítményt jelez a sebesség és a pattogási magasság tekintetében. Jól működik a szabadidős felhasználók és az edzések során.
Egy kék pont azt jelzi, hogy a labda gyors és magasra pattan. Érdemes már a squash-kaland kezdetén érte nyúlni.
A megfelelő technika és squash stílus kialakítása a rendszeresség kérdése.
A fallabdában kétféle ütéstechnikát alkalmaznak:
Visszafogás – a test a pálya bal oldali falával szemben helyezkedik el, a jobb láb elöl van;
előkéz – a teste a pálya jobb oldali falával szemben helyezkedik el, a bal lába pedig elöl van.
Milyen típusú ütéseket lehet használni a squashban?
line/drive – egy hosszú labdát egyenes vonalban pattintasz (az oldalfal párhuzamosan repül);
röplabda – a labda kipattintása a levegőből, mielőtt az első lendülettel a padlóhoz érne;
A drop shot – más néven short cut – egy olyan játék, amelyben a labda az oldalfal felé tart, miután alacsonyan pattant a TIN fölé;
dicsekvés – a labda az oldalfalba csapódik;
cross/cross court drive – a labda hosszú pattintása a pálya másik felére.
A squash-ütő optimális pozíciója az, amikor a nyél oldalsó széle a hüvelyk- és mutatóujj közé kerül. Tartsa meg a derékszöget (90 fok) az ütő és az alkar között.
Ahhoz, hogy teljes mértékben ki tudjuk használni a squash előnyeit (többek között a jobb kondíció, a jobb mozgékonyság és koordináció, a magas kalóriaégetés – akár 100 kcal óránként egy játék során, a stressz csökkentésének képessége), fontos, hogy megtanuljuk a játék legfontosabb szabályait. Ez teszi a játékot hatékonnyá, élvezetessé és biztonságossá az Ön és az ellenfele számára. A játék során két szabály érvényes:
LET – az ellenfeled megállíthatja a játékot, ha megnehezíted számára a labda elérését. A játékot ezután pontveszteség nélkül újrakezdik;
STROKE – amikor úgy helyezkedsz el a pályán, hogy megakadályozod az ellenfeledet abban, hogy visszapattanó labdát szerezzen, amikor már felkészült az ütésre, és megtehette volna. Ebben a helyzetben a játék megszakad, és Ön elveszít egy pontot.
Ez egy alapvető elem, amelynek meg kell előznie a pályára lépést és az edzés vagy squashmérkőzés megkezdését. Azzal, hogy a testet megfelelően felkészítjük az erőfeszítésre, többek között a következőkkel: a testhőmérséklet emelése, az oxigénfelvétel növelése, valamint az izmok, ízületek és szalagok mozgástartományának növelése, csökkentjük a sérülés/sérülés kockázatát, és növeljük az erőfeszítés hatékonyságát. A bemelegítés időtartama egyéni kérdés, de érdemes legalább 10 percet szánni rá. Kezdetben növelje a pulzusszámát olyan kardiógyakorlatokkal, mint a trappolás vagy futás (helyben, különböző összeállításokban vagy futópadon), ugrálás, csavarás, ugrás stb. A squash bemelegítés következő szakaszának a játékban leginkább érintett testrészek előkészítését kell tartalmaznia. Végezzen váll-, kar- és csuklókörzéseket, kar- és láblendítéseket, fekvőtámaszokat, hajlításokat, ugróköteleket, guggolásokat, bokakörzéseket stb. Ezután gondoskodj arról, hogy a pulzusszámod a lehető legnagyobb mértékben emelkedjen sprintek, ugrálókötelek stb. révén. E 3 rész után menj ki a pályára, fogd az ütődet, és kezdj bemelegíteni a játék játékainak utánzásával – egyedül vagy egy partnerrel. A labda bemelegítése itt is fontos – a labda gyorsabban és magasabbra pattan.
Az edzés/spárbaj/meccs kezdetén az adogatást egy sorsolással határozzák meg, amelynek során az ütőt megpörgetik, és a játékosok jelzik, hogy az ütő merre fog landolni a pályán (felfelé vagy lefelé). A győztes jelzi, hogy melyik oldalon kezdi a szervát. A squashpályán a szervizpálya a keresztvonal és az oldalfal közelében van. Helyezkedjen el úgy, hogy legalább az egyik lábának egy része a szervizdoboz felületén legyen. Ne érintsen meg egyetlen vonalat sem a lábával. Dobd fel a labdát, és üsd meg az ütőddel úgy, hogy a labda a fejfalon találja el, az adogatóvonal fölött, de a kinti vonal alatt pattanjon, és az ellenfél oldalára essen.
Miután jól adogatsz, addig váltogatod a pálya oldalát, amíg el nem veszíted a cserét. Ha megnyered a szettet, a következő játékban te adogatsz először.
A pálya felületét az elülső és a hátsó részre az elülső vonal, valamint három mezőre osztja: az elülső fél, a hátsó jobb oldali kvadráns és a hátsó bal oldali kvadráns, amelyeket a félpálya vonala határoz meg. A két hátsó doboz továbbra is kisebb szolgálati négyzetekből áll.
Ezen kívül a squashpályán is van:
autóvonalak – a felső piros vonalak az elülső falon és az oldalfalakon. A hátsó fal esetében az autók az üveg szélét jelölik;
szervizvonal – középvonal az elülső falon;
keresztirányú vonal – ez a padlón van, és az oldalfalak között fut;
kilépővonal – ez az elülső fal tetején fut végig, majd az oldalfalak mellett lejjebb halad, és a hátsó falnál végződik;
az úgynevezett TIN, amely egy tábla az elülső falon, amely az alsó autómezőt jelzi.
A vonalak nem tartoznak a játéktérbe, így a vonal eltalálása outnak számít, ami pontvesztéssel egyenértékű.
A játék során a labda tetszőleges számú falról és tetszőleges elrendezésben pattanhat le, de végül mindig az elülső falba kell csapódnia, mielőtt a padlóra esik. Egy szett megnyeréséhez 11 pontot kell szerezni. 10:10-es döntetlen esetén a játék addig folytatódik, amíg az egyik játékos 2 pontos előnyre nem tesz szert (pl. 12:10, 13:11, 14:12 stb.). A mérkőzés addig folytatódik, amíg az egyik játékos 3 szettet (profi versenyek) vagy 2 szettet (sparring, bajnoki mérkőzések) nem nyer.
Számos olyan helyzet van, amelyben pontokat veszíthetsz squashjáték közben. Ezek olyan helyzetek, amikor a labda:
Kétszer is lepattan a pályáról, mielőtt felvennéd;
nem érinti az elülső falat, amikor zúzódások keletkeznek;
a fémlemezre vagy alulra ütközik;
a rácsot vagy a mennyezetet fogja érinteni;
a kocsi felső vonalát érinti, vagy fölötte van;
szaltót vet a táncparketten, mielőtt a falnak pattanna;
Az elülső falról való lepattanás után eltalál, és te voltál az, aki a találatot végrehajtotta;
repül le a pályáról, amelyen éppen játszol.
A squashjáték során pontokat veszíthetsz a hibás szerva (pl. ha a lábaddal megérinted az adogatóvonalat), az úgynevezett ütés, és ha egy játék során kétszer pattintod meg a labdát.